Patologii

Dizabilitatea intelectuală/întârzierea mintală/retardul mintal (copiii nu ating pragurile de dezvoltare corespunzătoare vârstei)

Tulburările de comunicare (întarziere a vorbirii, nu înțelege limbajul auzit, vorbește incorect, se bâlbâie, dificultăți de a se face înțeles de ceilalți)

Autismul (nu privește în ochi, nu răspunde la nume, este retras, „în lumea lui”, nu este interesat de ceilalți copii, deranjat de sunete, întârziere a vorbirii, repetă aceleași cuvinte, râde sau plânge fără motiv, fixații, interese restrânse, mișcări repetate – mers pe vârfuri, fluturat din mâini, învârtit în cerc, etc.)

Tulburarea hiperkinetică cu deficit de atenție (ADHD) (nu este atent, se plictisește repede, are multă energie, mereu în mișcare, pleacă din bancă, nu are stare, vorbește mult, impulsiv, etc.)

Tulburările de învățare (dificultăți de scris, citit, calcul matematic)

Tulburările de coordonare motorie (neîndemânare, lipsă de precizie la prinderea obiectelor, folosirea foarfecelor sau tacâmurilor, scris urât de mână, etc.)

Tulburarea cu mișcări stereotipe (mișcări repetate, aparent voluntare și lipsite de scop de legănare a corpului, lovire a capului și a propriului corp, automușcare, etc.)

Ticurile (mișcări sau sunete bruște, repetate, pe care copilul nu le poate controla de întoarcere a capului, clipit, ridicat din umăr, încrețire a nasului, redresarea vocii, geamăt, etc.)

Se atașează rapid de străini, vorbește excesiv de familiar cu ei, îi îmbrățișează, vrea să plece cu ei sau copil inhibat, detașat emoțional, care nu vrea consolare sau contact fizic, teamă, tristețe.

  • Tulburarea de opozitie-sfidare (furios, revoltat, supărăcios, își pierde cumpătul, îi enervează intenționat pe ceilalți, sfidează regulile, se ceartă cu adulții, îi învinovățește pe ceilalți pentru propriile greșeli, răzbunător)
  • Tulburarea explozivă intermitentă (accese repetate de comportament exploziv agresiv verbal sau fizic, determinate de furie, urmate de părere de rău)
  • Tulburarea de conduită (terorizează, amenință, intimidează, inițiază conflicte, cruzime față de oameni sau animale, distrugere intenționată de bunuri, incendiere, minte frecvent, furt, fuge de acasă, chiulește de la școală)

  • Depresia (tristețe, nervozitate, furie, gol interior, lipsa speranței și plăcerii, oboseală, accese de plâns, dorința de a muri, tentative suicidale, modificări de apetit, tulburări de somn, etc.)
  • (Hipo)Mania (dispoziție euforică, energie crescută, vorbire accelerată, sentiment de grandoare, nevoie scăzută de somn, implicare în activități periculoase, cheltuieli exagerate, etc.)
  • Tulburarea bipolară (episoade alternante de manie și depresie)

  • Anxietatea generalizată (îngrijorare permanentă, senzația de nerăbdare sau de a fi la limită, dificultăți de concentrare sau senzația de golire a minții, oboseală, tensiune musculară, perturbări ale somnului)
  • Atacurile de panică (frica intensă, apărută din senin, ce poate asocia palpitații, dureri în piept, senzație de „nod în gât”, de sufocare, tremor, transpirații, amorțeli, greață, amețeală, leșin; senzația de pierdere a controlului, frica de a muri sau „înnebuni”)
  • Anxietatea de separare (frica marcată de a fi despărțit de mamă, gânduri repetate că lui sau mamei li se poate întâmpla ceva rău și vor fi separați, refuzul de a merge undeva sau de a dormi fără mamă, coșmaruri pe tema separării, dureri de cap sau burtă, greață, vărsături când este sau urmează să fie departe de mamă)
  • Anxietatea socială (frica de a se face de râs dacă vorbește, mănâncă sau bea în public, teama de a susține o conversație sau de a întâlni persoane necunoscute, etc.)
  • Fobiile (frica de întuneric, animale, înălțime, furtună, apă, injecții, sânge, personaje costumate, etc.)
  • Agorafobia (frica de a ieși din casă, de a sta în mulțime, de a merge cu autobuzul, trenul, etc, de a sta în spații deschise sau închise)
  • Mutismul electiv (incapacitate de a vorbi în anumite situații deși în altele vorbește)

Gânduri sau imagini mentale persistente, nedorite – de contaminare, de îmbolnăvire, dorința obsesivă pentru ordine, etc; ritualuri pe care copilul trebuie să le realizeze ca să scape de gândurile nedorite – spălare excesivă, repetare, numărare, ordonare, verificare, smulgere a părului, acumulare a obiectelor inutile, provocare de leziuni superficiale pe piele, etc.

Retrăiri și amintiri nedorite ale traumei, evitarea elementelor care amintesc de eveniment, tensiune psihică marcată, modificări de comportament, tulburări de somn, etc – apărute imediat sau la distanță de psihotraumă

  • Tulburarea cu simptome somatice (gânduri, sentimente, comportamente exagerate legate de starea de sănătate sau de prezența unor simptome – oboseală, durere, palpitații, tuse, etc, pentru care s-au efectuat numeroase investigații medicale)
  • Tulburarea nosofobică (frica de a avea sau a dobândi o boală gravă, anxietate marcată privind starea de sănătate, comportamente exagerate legate de sănătate – își controlează repetat corpul căutând semne de boală)
  • Tulburarea conversivă (paralizie, tremor, tulburări de mers, de înghițire, de vorbire, convulsii, tulburări de văz, auz, etc; simptomele nu sunt explicate de modificări ale consulturilor și investigațiilor medicale)

  • Tulburarea disociativă de identitate (două sau mai multe personalități distincte sau trăirea unei experiențe de posedare)
  • Amnezia disociativă (incapacitatea de a-și aminti evenimente de viață importante, de obicei traumatice)
  • Tulburarea de depersonalizare/derealizare (lumea este percepută ca într-un vis, neclară, detașare de propriul corp, etc)

  • Insomnia (dificultăți de adormire; treziri nocture frecvente sau trezire dimineața devreme și incapacitatea de a readormi)
  • Hipersomnia (somnolență diurnă excesiva în ciuda unui somn nocturn de cel puțin 7 ore)
  • Somnambulismul (episoade repetate de ridicări din pat în timpul somnului și deplasări prin jur)
  • Teroarea nocturnă (treziri bruște cu un strigăt de panică, teamă intensă, nu poate fi consolat, nu își amintește episoadele)
  • Coșmarurile

  • Pica (consumul de substanțe necomestibile, nealimentare, fără valoare nutritivă: hârtie, săpun, păr, ață, pământ, cretă, vopsea, gheață, etc.)
  • Tulburarea de ruminație (hrana înghițită anterior și parțial digerată este readusă în gură, remestecată și eliminată sau reînghițită)
  • Anorexia nervoasă (copilul refuză să mențină o greutate minimă considerată normală prin refuz alimentar, vărsături, sport excesiv; frică intensă de a lua în greutate, perturbarea modului în care copilul își percepe greutatea sau forma corpului)
  • Bulimia nervoasă (ingerarea într-un timp scurt a unei cantități crescute de alimente însoțită de senzația de lipsă de control; vărsături repetate, exerciții fizice intense, post, injectare de hormoni pentru a preveni creșterea în greutate, respectul de sine este influențat de aspectul fizic)
  • Tuburarea de alimentație compulsivă (episoade de supraalimentare excesivă într-o perioadă scurtă de timp, însoțite de senzația de lipsă de control și stress marcat – mănâncă mult mai rapid și de unul singur, fără senzația de foame, până la sațietate neconfortabilă, urmate de sentimente de vinovăție și dezgust față de propria persoană)

  • Enurezisul (eliminarea repetată a urinei ziua sau noaptea, în pat sau în haine)
  • Encoprezisul (eliminarea repetată de materii fecale în locuri nepotrivite – în haine, pe podea, etc.)

Dorința intensă de a aparține genului opus sau insistența că este de gen opus, preferințe caracteristice genului opus – haine, jucării, tovarăși de joacă; adversiune intensă față de propria anatomie sexuală

Delir – idei fixe bizare și neplauzibile care nu pot fi schimbate prin argumente; halucinații – vede lucruri inexistente, „aude voci”; gândire dezorganizată – deraiază de la subiect, răspunde fără legătură la întrebări, „salată de cuvinte”; comportament anormal de tipul agitației imprevizibile, catatoniei; retragere socială, izolare, etc.

Modificări emoționale și comportamentale apărute după consumul de alcool, cafeina, tutun, canabis, substanțe halucinogene, cocaină, medicamente, etc.